Vabbar med min lilla dotter idag. Hon går i etta och deras skola provar på "att skriva sig till läsning"-metoden (utarbetat av norske Arne Trageton), som har redan testats i flertal skolor i Sverige sedan 2006.
Så efter en månads skolarbete ville jag testa hur mycket hon kan läsa.
Mmm... jag tycker inte att hon läser ett dugg bättre än i somras. Däremot skriva på datorn har hon lärt sig. Ingen tangentbordsteknik än, men hittar alla bokstäver och är mycket noggrann med mellanslag. Inga funderingar om varför bokstäverna är organiserade som de är. I hennes verklighet det är så (till skillnaden från 8-åringar som M. Alexandersson beskriver i Utm@ningar och e-frestelser).
Dottern "orkar inte" läsa texten hon skrivit. Alltså, hon kan läsa men det är fortfarande lite svårt. Men en annan sak förvånar mig - hon har koll på dubbelkonsonanter... mycket intressant projekt.
Berätta gärna mer om hur det går!
SvaraRaderaAnvänder de/du något text till röst program? Något som jag har förstått är viktigt.
SvaraRaderadottern säger att de skriver på datorn, sen kollar fröken och ibland skriver hon den rätta versionen under barnas text...
SvaraRaderajag själv håller med om uppläsningsprogram: har sett hur det hjälper analfabeter. kan rekommendera acapella (finns gratis online), den använder mina elever då och då.