torsdag 30 september 2010

Vi lär som vi lever

Kämpar med boken... Det går rätt trögt, tydligen är Bodil Jönsson inte min författare. Jag tycker att hon är för lyrisk om tekniken. Jag kan inte alls hålla med om hennes slutsatser!

Till exempel, diskuterar hon Wii-spelet i kapitlet "tekniken som lärare". Jag undrar om Bodil Jönsson har spelat Wii eller bara sett sina barnbarn spela? Jag har haft Wii i drygt två år nu. Jag ser inte att teknikens återkoppling stimulerar min eller mina barns inlärning. Vi bara spolar igenom spelets tjatande. Det är däremot mycket roligt att tävla mot varann och försöka slå de andra familjemedlemmarnas resultat Jag kan inte se tekniken som lärare, bara som sekreterare!

Sedan går Bodil Jönsson på den direkta återkopplingen som datorer ger oss och som skulle hjälpa inlärningen. Mmm... Jag arbetar med språk, och visst uppmanar jag mina elever att träna med hjälp av datorer. Men det finns 2 jättetydliga nackdelar:
1. mina elever överanvänder översättningsprogramm och på så sätt inte försöker komma på det rätta ordet själva. Det går fort att lösa uppgiften, men långsammare med inlärningen. Vad hände med TTT-principen?!
2. om eleverna tränar mycket grammatik med dators hjälp, ger det ofta en hämmande effekt på deras kommunikativ förmåga: de upplever bara hur många fel de har gjort och inte hur mycket de har lyckats att kommunicera fram.

Nu ska jag läsa vidare. usch!

2 kommentarer:

  1. Byt bok tycker jag! Det fanns ju så många intressanta böcker att välja mellan. Säkert kan du hitta en som faller dig mer i smaken?!

    Själv har jag också påbörjat en bok, som jag absolut inte tänker fortsätta läsa. Den passade mig inte alls. Nu ska jag gå tillbaka till litteraturlistan och göra ett omval!

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. jo, det har jag tänkt, men lyckas inte få tag i de andra böckerna på bibliotek (än).

    SvaraRadera