måndag 20 september 2010

Förbereder mig inför första inlämning

dvs. har fått tag i första av kursböckerna. Det blev
Utm@ningar och e-frestelser - IT och skolans lärkultur av Roger Säljö och Jonas Linderoth.

Jag fastnade för kapitel "Undervisning och/eller underhållming". Det känns på något sätt så bekant att man lägger alldeles för stora förhoppningar på tekniken, den stora ITn... Nu köper vi några datorer och de kommer att lösa alla våra problem...

Men vad visar studien? Jo, visst tyckte eleverna att det är roligt att spela. Hur gick det med lärandet då? njä... alltså finns ingen gratis ost :)

Eller var det för dåligt spel? Själv provar jag på spela Hänga gubbe på glosor.eu och funderar om mina vuxna elever kommer att ta det på allvar. Jag tycker det ballt iaf

2 kommentarer:

  1. Visst är det kul med spel :-) Själv fick jag något av en aha-upplevelse när jag lyssnade på en föreläsning av Jonas Linderoth på Skövde högskola. Han ifrågasatte många förutfattade meningar om spel, lärande och datorberoende på ett sätt som verkligen fångade mitt intresse. Han beskriver detta bl a på sin blogg om gränsöverskridande online-spel... http://gransoverskridandeonlinespel.blogspot.com/
    Jag tycker det är särskilt spännande att fundera över beroendefrågan... kanske handlar det mer om vad som är socialt accepterat och inte? Mina två tvillingdöttrar på 12 år satt en eftermiddag helt uppslukade av sina aktiviteter. En läste en bok och en satt vid datorn, inne i sin favoritcommunity. När jag tittade på dom så insåg jag hur lätt det är att omedvetet låta sig påverkas av sin egen bakgrund... Varför blev min första reaktion att hon som satt vid datorn inte höll på med något vettigt? Sen skärpte jag till mig, sa inget till dom utan lät dom fortsätta ;-)

    På min arbetsplats (Försvarsmakten) använder vi ofta både spel och simuleringar. Erfarenheterna visar ofta att soldaterna/eleverna snabbt lär sig strategierna för att klara av spelet/simuleringen så bra som möjligt. Dessa strategier skiljer sig ibland från hur man skall agera i den verkliga situationen. Man får väl ändå hoppas att de har bidragit till något!

    SvaraRadera
  2. jag håller med dig, Erika! Spel är roligt, men man ska inte tro att de ersätter skolan helt och hållet.
    Samtidigt är jag inte lika säker på det efter ha sett filmen i min föregående inlägg ;)

    SvaraRadera