Dr. Stephen Krashen presenterade sina teorier någon gång under 70-talet och mötte mycket kritik. Till slut blev de accepterade och som resultatet har vi kommunikation som en viktig del av andraspråksundervisning idag.
Konstig nog, om jag frågar mina elever idag, dvs. drygt 30 år senare vad de vill göra på lektionen, svaret kommer garanterad att vara "Vi vill jobba med grammatik" (jag bortser från en obetydligt liten del som kommer att svara att de vill gå hem, lol). Jag upplever att mina vuxna elever kan spendera hur mycket tid som helst med att böja verb. Vad fascinerar dem?
Min lärare i engelska sa : om ni kan inte använda verb i rätt form då ni kan inte beskriva något ... Han sa att ni kan veta vilka som helst ord men utan verb det är ingenting... Jag tror pga många vuxna elev vill "böja verb"...
SvaraRaderatyvärr håller jag inte helt med din engelsklärare... alltså det beror på sammanhanget, men verb är långt ifrån allt man måste kunna om ett språk. plus att verben används för att beteckna händelseroch handlingar, inte för att beskriva. det är adjektiv som står för beskrivningar :)
SvaraRaderavisst ska man träna grammatik då och då, men hur mycket lär man sig genom att göra bara samma sak? "mera av detsamma" är något 1900-tals skolorna präglades av, men jag tror på att prova på olika saker, och sedan analysera: hur lär jag mig bäst?
och som lärare måste jag försöka hitta det sättet... visa nya sätt att lära sig, uppmana att prova på och analysera tillsammans.