onsdag 12 januari 2011

Ny termin...

Nu är vårterminen igång!

Jag har bestämt mig att digitalisera mina lektioner lite. Jag har två kursbloggar för mina två kurser och det har fungerat bra under höstterminen. Så, det är dags för nästa steg.

Min skola har köpt in nya projektorer som förvandlar whiteboard till en interaktiv tavla. Anteckningarna sparas som .pdf. Hur bra som helst, problemet är bara hur man ska dela PDF:na... FirstClass som är skolans lärplatform är bara ett ständigt besvär både för oss lärare och våra elever (men IT-problem verkar vara typiska för flesta kommunala verksamheter).

Efter långa funderingar har jag valt att använda Google Docs. Idag har mina elever skapat varsitt Google-konto och sedan delade jag en mapp med dem. Låter simpelt, men jag tror att jag överskattade mina elevers digitala kompetens ;) Vi skapade 16 nya mejl-konto på 45 minuter!!!
eBeam Montage
bilden av eBeam

2 kommentarer:

  1. Hej Olga!
    Vad är det exakt ni har köpt in? Är det någon typ av Mimio? Jag själv har en Mimio, men har aldrig riktigt börjat använda för jag tycker att den ändå är lite krånglig, om den inte alltid hänger i klassrummet. Skulle vilja ha tips på hur man kan använda den smidigare :)

    SvaraRadera
  2. Miia,
    vi har Epsons projektorer som tillsammans med en penna förvandlar en vanlig whiteboard till en interaktiv tavla.

    http://www.youtube.com/watch?v=9b5KoHHzxIs
    (Epsons reklamfilm)

    SvaraRadera